Ocupin les primeres files

Una de les primeres lliçons que s’aprenen en màrqueting és la del top of mind: aquest espai privilegiat que ocupa una marca en la ment del consumidor. És la primera que ve al cap, la més important. També passa a la comunicació, quan un titular en les primeres planes capta molt més l’atenció dels lectors que els de les notícies que es troben més endavant.by asgw

Però si a algun lloc s’ha demostrat especialment important estar a les primeres posicions, és a internet. El repàs al nostre timeline de les diferents plataformes socials el fem de l’últim, el més recent, que se’ns mostra al cim d’una muntanya d’actualitzacions, fotografies i enllaços; passem el cursor pels grans titulars de la capçalera dels diaris digitals; o tan sols revisem un parell d’entrades d’un bloc que visitem per primera vegada. I què dir de les cerques: tan sols en molt comptades ocasions mirem més enllà dels resultats que ens retorna la primera pàgina.

Llavors, com ens podem posicionar a internet d’una forma òptima? Bàsicament, tenim tres vies diferents:

  • Posicionar-se de forma tècnica

Tres sigles en anglès han revolucionat la programació de planes web: SEO. Aconseguir crear continguts que, mitjançant un algoritmes, situïn la nostra pàgina entre els primers resultats d’una cerca, facilitant que ens visitin.

Tampoc cal explicar ara el funcionament de forma exhaustiva, però sí recordar que en tot moment hem de tenir en compte que els aspectes tècnics d’allò que fem condicionen i molt a l’hora de posicionar-nos.

Si bé és veritat que hi ha “trucs” tècnics que ens ajuden, no vivim només de SEO. I cada cop, podríem dir que hi té un pes menys important: les noves millores introduïdes en l’omnipotent cercador Google van més pel camí d’una ordenació de resultats basada en la ubicació geogràfica, visites anteriors, i fins i tot prescripció de coneguts en entorns socials associats (com és el cas de la xarxa Google+).

  • Posicionar-se pel contingut

Com ja hem vist que no tot només és tècnica, vegem els altres factors. El nostre posicionament en la ment dels nostres públics també depèn d’una forma molt important d’allò que els oferim.

Una màxima a internet resa que “el contingut és el rei”: és el que la gent reté de nosaltres, el que els motiva per tal de seguir-nos (subscripcions, adscripcions a llistes de contactes, RSS…).

Es tracta d’oferir alguna cosa diferent, interessant… que realment els aporti valor. Pot ser mitjançant contingut realment nou, un altre enfoc o un filtre útil, per exemple. Fins i tot entre els primer impactes, els usuaris prioritzem allò que ens ha estat útil abans, i segurament tornarem en la seva cerca.

  • Posicionar-se a través del reconeixement

Hi ha molta gent que decideix quin producte comprar-se per la llista dels més venuts, o comença a llegir un llibre perquè algú l’ha recomanat. Les llistes que sovint publiquen prescriptors rellevants fan augmentar el posicionament d’aquests productes. En son exemples genials les llistes d’Oprah o el NYTimes als Estats Units.

Escoltem un disc que ha escoltat un amic (i ho ha comentat en un perfil social), o escollim un servei perquè veiem que un amic (o un ‘gurú’) n’ha parlat. De fet, l’èxit de Facebook o Twitter radica en què molta gent s’ha afegit i l’utilitza sovint… perquè els seus amics estan allà.

El reconeixement dels altres, a través de llistes o de premis, és un factor molt important també en les dinàmiques de posicionament. I això no és una novetat (sempre ha estat així), però resulta que ara hi ha molts més “prescriptors” i reconeixements públics, i de molt diferent tipus… que hem de saber gestionar.

En definitiva: tècnica, continguts, i cultiu de relacions rellevants. Fàcil… oi?

Aquestes son tres vies per aconseguir posicionar-nos necessàriament complementàries: només una bona combinació de totes elles ens pot dur a l’èxit. I, per suposat, quan tots aquests esforços s’avalen amb un bon producte, servei o personalitat de fons, arribarem a aquest objectiu desitjat del top of mind.

Un últim consell molt important: hem de conèixer bé en quin terreny ens movem, i com son els nostres públics i “companys de viatge”. A més, aquesta és una carrera de fons: implica que estem sotmesos a una actualització constant, i a no abaixar mai la guàrdia.

Ara sí, ocupin la seva localitat. La funció és a punt de començar, i l’obra es veu molt millor a la part frontal de la platea.

Ocupin les primeres files.

(imatge: Seating, by asgw. CC BY 2.0)
Anuncios

Un comentario en “Ocupin les primeres files

  1. Pingback: Manual del bon “intrús” « Aunque nadie me pregunte

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s