Manual del bon “intrús”

Tens un producte, o una empresa, o alguna cosa que comunicar. I crees un lloc web, on els teus clients obtenen informació, o fins i tot compren l’article. I ho comuniques, tant a la xarxa com fora: cartells, targetes, cartells, signatura dels missatges… Potser fins i tot crees una campanya de publicitat, o una estratègia de posicionament molt ben pensada, tant pagant com de forma orgànica. N’hi ha prou, amb això? Doncs no.

Cada cop més, les xarxes socials afecten molt en la reputació i a les decisions de compra d’un producte, i els empresaris ho saben: el 88% de les PIMES, consideren que llocs com Facebook o Linkedin poden afectar al seu negoci. No els llocs en si, sinó les opinions que allà es trobin, o el fet de no ser-hi. Per tant, les xarxes socials son un nou escenari que hem de tenir en compte. I és aquí on entra el SMO.

Podríem definir (com ho fa la Wikipedia) el SMO com el conjunt d’accions de màrqueting digital que es duen a terme en relació amb les xarxes socials. Per definició, aquestes han de tenir una finalitat comercial o publicitària, que sovint es concentra en derivar trànsit a la resta d’accions que ja s’han iniciat (alguna campanya publicitària, el lloc web oficial…).

Però com obtenim això? Com introduir-nos en una comunitat virtual, més enllà d’un perfil empresarial? No n’hi ha prou amb obrir una pàgina de fans a Facebook (que és perfectament compatible), sinó que hem d’aconseguir optimitzar les oportunitats que ens donen les relacions que el nostre públic potencial estableix allà.

Hi ha tres maneres “d’aprofitar-nos” de les xarxes socials, que podem decidir implementar o no. Mirar, doncs, les característiques del producte o marca que tenim d’una banda, i les de les xarxes que siguin del nostre interès, és un bon primer consell. Això ens permetrà combinar totes les tàctiques i aconseguir una millor presència.

– Hi ha gent que no et coneix: aprofita’t de la difusió

És interessant que emetis els teus missatges, però procura no limitar-te a això. Potser una plana al teu lloc web té moltes visites, o una publicació en un perfil social arriba a molta gent… però son aquells que ja et coneixen. Què passa amb la resta?

Els teus usuaris (o contactes, o fans, o amics… diguem-los com vulguis) potser estan interessants en fer-te “d’apòstols” i difondre els teus missatges. La teva tasca, doncs, serà posar-li fàcil, a través del SMO. Si quan veuen un contingut que pot ser interessant als seus amics només han de picar un botó per compartir-ho, és possible que ho facin. I llavors, a través d’una persona que ja coneixies, arribes a un bon grapat més que potser no havien sentit a parlar de tu.

Hi ha diverses maneres de fer-ho: Primer de tot, cal pensar en generar continguts interessants pel teu públic, i per aquelles persones que el poden llegir per tercers. A més d’això, pots programar les teves plataformes amb botons que permetin piular que una persona està llegint un contingut, o compartir-ho a la biografia de Facebook. També pots utilitzar plataformes com Digg o Menéame, on altres valorin i posicionin el contingut. O utilitzar les possibilitats del botó +1 de Google que, a més de compartir-se a la seva xarxa social, ajudarà al posicionament orgànic del cercador més popular. Si no ho tens clar o no et decideixes, utilitza serveis com AddThis, que integren les eines per compartir en diverses comunitats.

– Posa-ho fàcil: integra’t amb altres plataformes

Si hi ha tasques al teu lloc web que impliquen identificar i recordar a l’usuari, pensa en posar-ho fàcil. És molt temptador demanar un registre, perquè això t’acaba facilitant una base de dades… però pot frenar molt la participació. Potser un usuari no vol invertir temps o està recelós de donar les seves dades, i el fet d’exigir-li pot fer que no comenti un contingut, o el valori… o el difongui.

Per sort, llocs que sí precisen de registre, com les mateixes xarxes socials, han ideat sistemes d’autenticació que funcionen per llocs webs externs. En son un molt bon exemple OAuth o OpenID (a nivell de protocols), o iniciatives com Gravatar o el Facebook Connect (com a xarxes socials).

En el cas d’aquest últim, les possibilitats son molt més extenses, ja que s’integra perfectament amb el perfil de l’usuari. Per exemple, si un usuari comenta en una notícia en un diari digital, només ha d’autoritzar el diari a utilitzar el seu registre de Facebook, i ja podrà comentar. Un cop ho hagi fet, a més, en la seva biografia apareixerà un enllaç a la notícia, avisant els seus contactes del que acaba de fer l’usuari. I això, precisament, ens pot reportar més notorietat, impacte… i potser també visites.

– No hi ha fronteres: intenta traslladar el millor de cada món

Tots tenim “una vida a la xarxa” i una fora: passegem pel carrer, anem a treballar, anem fent vida… i, a més, naveguem per internet. I son coses que no necessàriament han d’estar separades totalment. De fet, la tendència actual és veure la xarxa ja no com una font de novetats exclusives, sinó com una eina transversal que s’integri en altres tasques. És per això que, sigui quin sigui la teva activitat o el teu model de negoci, segur que t’interessa no tancar-te a una situació en concret: si vens exclusivament per internet vols captar als clients al dia a dia, y si vens en tenda física voldràs que fer-te publicitat als teus compradors també a la xarxa.

I per fer-ho, afortunadament, hi ha diverses maneres:

· De la xarxa al carrer:

Després d’una comprensible por inicial, els consumidors hem començat a utilitzar la xarxa per comprar, i no només per consultar. En aquest aspecte, i combinat amb les xarxes socials, radica la popularitat creixent de serveis de compra social o de cupons. El primer cas explota les xarxes socials dels usuaris per promocionar productes, debatre’ls, compartir-los… Es fan encara més atractius amb promocions de l’estil “com més gent aconsegueixis que vulgui aquest producte, més barat et sortirà”.

El cas dels cupons, de fet, s’inclou dins les compres socials, i reprèn les promocions “exclusives” amb interessants descomptes: a través d’alguna acció exclusivament online, el client es beneficia de descomptes sovint en productes i serveis de tendes físiques. Entre els més famosos trobem Groupon (contracció provinent de “grup” i “cupó” en els seus termes en anglès), que ha estat la primera empresa en arribar als mil milions de dòlars en vendes, amb més de 35 milions d’usuaris.

· Del carrer a la xarxa

Si és important “treure” a la gent d’internet per apropar-los al negoci, també és important expandir una empresa cap a la xarxa. Em refereixo a una promoció o publicitat, sinó traslladar l’experiència dels clients, i de pas que aquesta sigui visible públicament. En el cas de les xarxes socials, podem explotar les possibilitats que ens ofereixen les plataformes de geolocalització com Foursquare: un usuari, amb el seu telèfon mòbil, pot comunicar on es troba als seus contactes, fent un “check-in” a un local, tenda o recinte. Es tracta d’un joc, en principi, que permet compartir opinions de restaurants i tendes amb els amics, però que podem utilitzar per fer-se més visibles, i que pot incloure promocions a aquells “apòstols” que parlin de nosaltres (“aconsegueix un descompte si dius que estàs aquí”, per exemple).

Una altre de les opcions que tenim és incentivar que un usuari o client parli de nosaltres als seus perfils socials facilitant-ho d’una forma atractiva. Parlo de, per exemple, utilitzar un botó gegant de “M’agrada” per a compartir a Facebook, o muntar un joc al respecte. Per entendre-ho millor, podeu veure el següent vídeo del “Coca-Cola Village”. Es tracta d’una iniciativa duta per la marca en un ressort, on un grup de joves que estaven de vacances portaven posades unes polseres amb un chip RFID integrat, que els permetia realitzar amb un sol gest un “M’agrada” a Facebook, compartir què feien o etiquetar-se en una fotografia. Una manera senzilla d’aconseguir molta visibilitat de la marca durant un esdeveniment… a tota aquella gent entre els seus contactes que no estiguessin compartint l’experiència. En definitiva, publicitat a través d’un contacte “aliè” a la marca, que té molt més impacte.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s